ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه مهارتهای سواد عاطفی
محورهای موضوعی : Psychology
راضیه اعتصامی پور
1
,
فرشته پورمحسني كلوري
2
1 - گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: ویژگیهای روانسنجی, سواد عاطفی, هوش هیجانی, بزرگسالان,
چکیده مقاله :
سواد عاطفی در پژوهشهای داخلی با استفاده از ابزارهای مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفته است. بررسی پیشینه پژوهشهای انجامشده نشان میدهد ابزار معتبری در داخل کشور که بتواند این سازه را بهدرستی مورد سنجش قرار دهد، وجود ندارد. بدینمنظور، مطالعه حاضر با هدف رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه مهارتهای سواد عاطفی انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه بزرگسالان ۲۰ تا ۶۰ سال سراسر ایران در سال ۱۴۰۲ بود که به پیامرسانهای مجازی دسترسی داشتند و به شیوه در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (۱۹۹۶) و مقیاس مهارتهای سواد عاطفی (ELSS) پاسخ دادند. از میان آنها، ۸۰۸ نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، وجود سه عامل را نشان داد که در مجموع ۴۰ درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین کرد. تحلیل عاملی تأییدی نیز نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی را تأیید کرد. ضریب اعتبار با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که بهترتیب برای عامل اول (خودآگاهی هیجانی)، عامل دوم (مهارتهای اجتماعی) و عامل سوم (خودتنظیمی هیجانی) با 82/0، 80/0 و 71/0 و برای کل پرسشنامه 65/0 محاسبه شد. همچنین یافتهها نشان داد بین مؤلفههای سواد عاطفی و هوش هیجانی، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد که نشاندهنده روایی همگرای پرسشنامه سواد عاطفی است (01/0>p). با توجه به یافتهها، میتوان نتیجه گرفت نسخه فارسی مقیاس سواد عاطفی از روایی و اعتبار مناسبی برای سنجش مهارت سواد عاطفی بزرگسالان برخوردار است.
Emotional literacy has been assessed in domestic research using various tools. A review of the research background shows that there is no valid tool in the country that can measure this construct. The present study was conducted with the aim of psychometric properties of the emotional literacy skills questionnaire. The research method was a descriptive correlational type and the statistical population of the present study included all adults aged 20-60 years throughout Iran in 1402 who responded to the Schering (1996) Emotional Intelligence and Emotional Literacy Skills (ELSS) questionnaires on virtual messengers. Among them, 808 people were selected as the research sample. The results of exploratory factor analysis showed the existence of three factors that explained a total of 40% of the total variance of the scale. The confirmatory factor analysis was conducted and the results of exploratory factor analysis. The reliability coefficient was calculated using Cronbach's alpha method, which was calculated for the first factor or emotional self-awareness, the second factor or social skills, and the third factor or emotional self-regulation, respectively, as 0.82, 0.80, and 0.71, and the total score of the questionnaire was calculated as 0.65. The findings also showed that there is a positive and significant correlation between the components of emotional literacy and emotional intelligence, which indicates the convergent validity of the emotional literacy questionnaire (p<0.01). According to the findings, it can be said that the Persian version of the emotional literacy scale has appropriate validity and reliability for measuring the emotional literacy skills of adults.