ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه مهارتهای سواد عاطفی
الموضوعات : Psychology
راضیه اعتصامی پور
1
,
فرشته پورمحسني كلوري
2
1 - گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ویژگیهای روانسنجی, سواد عاطفی, هوش هیجانی, بزرگسالان,
ملخص المقالة :
سواد عاطفی در پژوهشهای داخلی با استفاده از ابزارهای مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفته است. بررسی پیشینه پژوهشهای انجامشده نشان میدهد ابزار معتبری در داخل کشور که بتواند این سازه را بهدرستی مورد سنجش قرار دهد، وجود ندارد. بدینمنظور، مطالعه حاضر با هدف رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه مهارتهای سواد عاطفی انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه بزرگسالان ۲۰ تا ۶۰ سال سراسر ایران در سال ۱۴۰۲ بود که به پیامرسانهای مجازی دسترسی داشتند و به شیوه در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (۱۹۹۶) و مقیاس مهارتهای سواد عاطفی (ELSS) پاسخ دادند. از میان آنها، ۸۰۸ نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، وجود سه عامل را نشان داد که در مجموع ۴۰ درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین کرد. تحلیل عاملی تأییدی نیز نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی را تأیید کرد. ضریب اعتبار با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که بهترتیب برای عامل اول (خودآگاهی هیجانی)، عامل دوم (مهارتهای اجتماعی) و عامل سوم (خودتنظیمی هیجانی) با 82/0، 80/0 و 71/0 و برای کل پرسشنامه 65/0 محاسبه شد. همچنین یافتهها نشان داد بین مؤلفههای سواد عاطفی و هوش هیجانی، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد که نشاندهنده روایی همگرای پرسشنامه سواد عاطفی است (01/0>p). با توجه به یافتهها، میتوان نتیجه گرفت نسخه فارسی مقیاس سواد عاطفی از روایی و اعتبار مناسبی برای سنجش مهارت سواد عاطفی بزرگسالان برخوردار است.